Glamour
Supermodel worden. Niet voor iedereen weggelegd, ver weg van de realiteit, als een sprookje. Op straat aangesproken worden door een talentscout om vervolgens te eindigen met een glamoureuze internationale modellencarrière. Zoals Kate Moss, die als 14-jarige ontdekt werd op een luchthaven terwijl ze een sigaret opstak. Of Twiggy, die naar aanleiding van een artikel in de Daily Express in 1966 het boegbeeld werd voor de ‘Swinging Sixties’. Of Jean Shrimpton, bijnaam The Shrimp, ontdekt door Britse fotograaf David Bailey.
Social Media en instagrammodellen
Tegenwoordig is de modellenstatus al op een hele andere manier te bereiken. De komst van Instagram heeft ervoor gezorgd dat iedereen een wereldwijd publiek aan zijn voeten heeft. In plaats van op straat, kijken scouts nu naar hashtags op Instagram om hun nieuwe topmodel te ontdekken. Dat heeft voordelen, zo kan bijvoorbeeld iedereen van elke huidskleur, afkomst, lichaamsbouw en uit elke uithoek van de wereld proberen zelf een modellencarrière op te bouwen. Het heeft ook nadelen, zo laat onderzoek zien dat Instagram bij uitstek de social media app is die de meest negatieve invloed heeft op het zelfbeeld van met name jonge tieners.
Toch hebben er veel modellen veel baat bij gehad. Zo zijn er meerdere modellen die gescout zijn via Instagram, die er vervolgens hun werk van hebben gemaakt. Denk aan Anok Yai, de tweede zwarte vrouw – na Naomi Campbell – die een Prada show mocht openen, en inmiddels ook de cover van o.a. Vogue en Harper’s Bazaar heeft gesierd.

