Alison Jackson - Truth is Dead

vanaf 23 maart 2024

Fotomuseum aan het Vrijthof in Maastricht presenteert van 23 maart tot en met 15 september 2024 een spraakmakende tentoonstelling van de Britse fotograaf en filmmaker Alison Jackson. De expositie 'Truth is Dead' toont zestig humoristische portretten van internationale celebrities en twee video’s. Voor de enscenering van de gesimuleerde paparazzi shots en documentaire beelden zijn lookalikes en acteurs gezocht.

Tot de beroemde publieke figuren behoren leden van de Britse koninklijke familie, David en Victoria Beckham, Bill Clinton, Simon Cowell, Elton John, Kim Kardashian, Kanye West, Angela Merkel, Marilyn Monroe, Barack Obama en Donald Trump.

Onze samenleving is geobsedeerd door het leven van celebrities. Paparazzi achtervolgen de sterren en tabloids maken eigen, nieuwe verhalen. Privélevens zijn een publiek mediaspektakel en consumeerbaar product geworden. De vraag rijst: Wat is echt en wat is in scène gezet? En is dit onderscheid nog relevant? Het drastisch antwoord van Alison Jackson: "De waarheid is dood. Niets wat ons wordt getoond is betrouwbaar; alles kan fake zijn en niets is authentiek."

De fotograaf geeft een unieke, scherpzinnige kijk op de hedendaagse celebrity cultus en de gevoelige verhouding tussen privacy en openbaarheid. Met acteurs of dubbelgangers maakt Jackson op overtuigende wijze realistische paparazzi shots van de intieme en denkbeeldige privélevens van beroemdheden. Een selectie van de foto’s is gebundeld in het boek PRIVATE.

Met haar beelden misleidt, imiteert en provoceert Alison Jackson en laat zien dat we bij fotografie niet kunnen vertrouwen op eigen waarneming. De verzonnen scènes kennen ook een diepere, radicalere waarheid. Ze weerspiegelen de voyeuristische verlangens en illusies van de kijkers, spelen met hun percepties en dagen de objectiviteit uit. De fotografische parodieën zijn soms hyperrealistisch, obsceen of prikkelend, maar altijd vermakelijk en humorvol.

Alison Jackson (Southsea, 1960) volgde een opleiding beeldhouwkunst aan het Chelsea College of Art and Design en fotografie aan het Royal College of Art in Londen. Met de TV-serie Doubletake (2001-2003) won ze een BAFTA (British Academy Film Award). In 2004 ontving de kunstenaar een International Center of Photography Infinity Award. Haar portretten, sculpturen, films en video’s zijn wereldwijd gepresenteerd in galeries en musea als Tate Modern In Londen (2010), San Francisco Museum of Modern Art (2011), Centre Pompidou in Parijs (2014) en Fotografiska in Stockholm (2019). Jackson woont en werkt in Londen.

De tentoonstelling is te zien t/m 15 september 2024.

Impressie